12 گام برای کوچ از کارمندی به کارآفرینی

12 گام برای کوچ از کارمندی به کارآفرینی

گذار از کارمندی به کارآفرینی

در مقاله گذار از کارمندی به کارآفرینی در رابطه با پیش‌نیازهای گذار از کارمندی به کارآفرینی مطالبی ارائه شد که پیش از خواندن این متن توصیه میشود که آن را مطالعه کنید.

در ادامه در رابطه با 12 گام برای گذار موفقیت آمیز از کارمندی به کارآفرینی بخوانید:

گام اول: درباره مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجربه‌های خود به خوبی بیاندیشید و مشخص کنید که واقعا چه چیزی می‌خواهید و چه کاری هست که می‌توانید هر روز انجام دهید. این کار صرفا به علاقه مربوط نمی‌شود، بلکه فراتر از آن است.

گام دوم: بررسی کنید که افراد حاضرند در ازای چه خدماتی پول خرج کنند. ایده‌هایی مانند تلگرام و واتساپ در ابتدا خلق ثروتی نداشتند و تنها به عنوان پیام رسان فعال بودند. در این خصوص دیدن فیلم “فضای اداری” توصیه می‌شود.

گام سوم: با مشتریان ایده‌ال گفتگو کنید. خواسته‌هایشان را بفهمید، بر گفته‌هایشان متمرکز شوید و ببینید آیا محصولات و خدماتتان در راستای نیازهای آن‌ها هست یا خیر؟

گام چهارم: برنامه‌ی بازاریابی و کسب و کارتان را طراحی کنید.

گام پنجم: کسب و کار خود را در مقیاس کوچک برپا کنید (می‌توانید در کنار شغل فعلی خود، به صورت جانبی ایده شرکت خود را آزمایش کنید).

گام ششم: بازخوردها را با گوش شنوا شنیده و ارزیابی کنید و اصلاحات لازم را ارزیابی کنید. توجه کنید که بایستی همه‌ی نظرات (حتی منفی‌ها) را هم بشنوید. چنانچه گوش شنوا برای نقدها ندارید، وارد دنیای کارآفرینی نشوید. بازخورد از مشتریان را جدی بگیرید. شرکت‌های بزرگ و موفقی مانند گوگل یا آمازون، ازکودکان و افراد مسن بازخورد می‌گیرند.

گام هفتم: تیم خود را تشکیل دهید. رسیدن به هدف بدون تیم میسر نیست. بدیهی است بخش عمده‌ی موفقیت‌ها، و حجم بزرگی از دستاوردها در گروی داشتن تیم خوب است.

گام هشتم: از تامین مالی خود مطمئن شوید. برای این منظور می‌توانید برای ماه‌های نخست صرفه‌جویی پیشه کنید و چنانچه کسب وکار بزرگتری دارید، به فکر یک سرمایه‌گذاری بیرونی باشید.

گام نهم: ساختار شرکت خود را طراحی کنید. این طراحی می‌تواند در قالب سایت یا یک شرکت باشد. باید چیزی که نمایانگر هویت شماست را بیان کنید.

گام دهم: شغلتان را ترک کنید. نکته قابل توجه در این مرحله این است که اگر گام‌های قبلی را برنداشته‌اید، از شغل فعلی خود خارج نشوید، در غیر این صورت شکست شما حتمی است. هرگز به شانس تکیه نکنید و فرض خود را بر این بگذارید که در دنیای کارآفرینی همه چیز بر علیه شماست.

گام یازدهم: بر اساس برنامه زمانی شرکت خود، بودجه‌بندی آن را انجام دهید. این کار شامل هزینه‌های بازاریابی، دستمزد و … است. برای داشتن یک کسب و کار موفق باید بدانید چطور خرج کنید.

گام دوازدهم: بر طبق برنامه‌ی بازاریابی خود، کسب و کارتان را در مقیاس بزرگتری ارتقا دهید. مقیاس پذیر بودن ایده شما در این مرحله مشخص می‌شود.

چگونه یک کارآفرین خلاق بشویم؟

منبع: مجله آما